BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday 15 August 2011

Tahajjud Cinta

aku nak citer pasal drama yg skg ni jadi kegemaran aku..Tahajjud Cinta (TC) kat TV3 setiap Jumaat.. tak tau naper, sebelum ni aku bukan la peminat fauziah ghous tu. Cuma aku suka la kat Fazura sbb dia berlakon sangat cheeky dalam 'Pisau Cukur'. Mulanya anak buah aku yg ckp pasal citer TC ni. Aku mulanya tak amik pot sangat. Pastu tetiber aku start tgk episod kedua ke ketiga ntah, aku pun tak perasan. Pastu terus hati aku terpaut. Garapan Erma Fatima ni mmg best. Yela, dia pun mmg terkenal dengan cara pengarahan dia yang sangat berkualiti compare to drama lain yg main tangkap muat jer pembikinannya. Suami aku kekadang cukup marah tgk drama main hentam cromo gtu..
ok, berbalik pada TC tu, citer tu dia nyer suntingan, plot, sumer best. Lelagi TC menjurus pasal isu wanita2 islam yang ditindas oleh pelbagai jenis kategori suami contohnya yang kaki mabuk, yang kawin dua n harta sumer bg isteri no 2, malah juga oleh org yang menggunakan Agama untuk kepentingan dia memanipulasi isterinya... Macam Ustaz Sauki yang ada isteri empat tu, kalo kita tgk pada zahirnya sangatlah baik, warak and ayat2 al-quran n hadis lancar jer meniti di bibir dia tu.. tetapi di sebalik kewarakannya itu, isteri kedua dan ketiga memendam rasa atas ketidakadilan nafkah batin yang mana ustaz tu asyik lebihkan isteri no 4 sahaja.. isteri no 1 mmg ok jer la sbb dia dah tua n tak kisah sangat n ustaz mmg sayangkan dia sbb dah otai. Ustaz tu asyik cari isteri no 4 jer tiap2 malam.. mana adil gitu ye dak?? walaupun diorg sumer tinggal tmpt yang sama tapi sapa sanggup makan hati gitu.. ditambah lagi ngan kehadiran Seri lakonan Fauziah Ghous yg buat bini no 2 jeles tahap gaban sampai sanggup fitnah dia ngan anak ustaz tu... last2 bila tembelang dia dah pecah dia yang kena cerai dulu.. jadi bertambah la peluang ustaz tu nak jadikan Seri tu isteri dia.. huhuhu... n ustaz tu pun tak patut suh bini no 2 dia kuar sebelum edah abis. Yang aku tau (aku yg tk bp nk pandai ni), bila isteri tu kena cerai, dia bleh duduk di umah dia ngan bekas suami dia dalam tempoh eddah.. ntahla, kejam ustaz tu.. kalo btl la apa yg aku tau tu, ustaz tu tak brapa nk btl la tu.. tak suka Eman Manan dalam citer tu as Ustaz tu... (oops, teremosi plak)..
citer tu aku rasa ok, antara drama yang buatkan aku ternanti2 apa jadi episod akan dtgnya.. elok gak wat sekali seminggu, kalo ari2 mmg tak jadi kejer aku asyik melekat depan tv la gamaknya..
Apapun aku nak komen skit pasal tudung Fazura.. dia berlakon sbg Citra, anak kepada Tan Sri kaya. Citra ni smgt nak perjuangkan hak2 isteri yang ditindas termasuk kakak dia sendiri lakonan Tiz Zaqyah. Citra ni bljar sama dgn Seri kat Mesir..
yang aku tak brapa suka ni, kenapa tudung si Fazura tu makin pendek. Mulanya bos dia Norish Karman kata kalo dia nak ikut atau kerja ngan Norish, si Citra ni kena bukak hijab dia sbb takut org ramai tak selesa berurusan dengan dia.. itu aku phmla..mulanya ok jer..tudung dia panjang lagi. Tapi episod Jumaat baru ni bila dia cari Citra kat kg, tudung dia makin pendek plak. Dia pakai tudung mcm ekin mawi slalu pakai tu.. mmgla baju dia tak ketat n dia pakai inner.. tapi mcm tak brapa logik sbb dari hijab terus transform ke tudung pendek gitu.. mungkin Erma bleh suh Fazura pakai tudung labuh skit tanpa hijab.. baru la nampak real skit.. ni pakai tudung pendek gitu nanti melambangkan ketidaktetapan prinsip wanita muslimah di luar sana.. agak kurang syiokk laa.. mcm aku ni mmg tak pakai tudung labuh kalo pakai tudung pendek mungkin org tak kisah tapi kalo pompuan pakai hijab tetiber pakai tudung ekin n tak labuh bawah dada agak pelikla..
sekadar teguran ikhlas.. biorla..aku sesibuk nak kritik. Erma bukan baca pun.. hahahahaaa....
apapun, best citer ekau kak Erma..teruskan.. I likee!! tak sabar nak tunggu episod depan.. jeng3X

MORAL: seorang penonton tak kisah sapa pelakon sebuah drama atau filem. Bila drama atau filem tu mmg berkualiti, byk pgjrn and best, otomatik org akan suka tak kirala sapa pelakonnyaa.... sbb drama tu, aku dah minat lak lakonan Fauziah tu.. hehehe... AKK (ada korang kisah)!! :P

0 yang satu kepala ke tak satu kepala??: