BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday 1 August 2011

Hati dan Ramadhan..

Assalamualaikum,

Salam ramadhan buat semuaa....

Hmmm.. hati oh hati.. susah sebenarnya kita nak tafsir hati atau mengkaji sekeping hati. Aku pun kekadang pening dengan hati aku sendiri. Bila tiba time puasa ni kita semua kalo leh nak sucikan hati kita, nak buang benda2 yang tak baik yg terbuku dalam hati kita. Sebagai manusia biasa, kita kekadang cuba nak pastikan hati kita kita mencapai Gred A semasa bulan yg mulia ni.. tapi tak mudah kan?? secara jujurnya korg leh ker trnsfer from D to A tetiber? bagi aku tak semudah itu.. bayangkan la sepanjang 11 bulan kita pegi masukkan pelbagai benda yang negatif dalam hati kita tup2 zzaaaaaaaaaappp kita kata hati kita dah suci waktu ramadhan sbb setan kena ikat.. aku penah dengar satu ceramah ni kata yg kenapa waktu bulan puasa masih ada org yg buat dosa n maksiat.. the simplest example adalah mengumpat.. sesenang jerr kita dgr org mengumpat time bulan posa, aku pun kekadang terngumpat gak lelagi duk terbaca kes2 akhbar.. ada jer aku nk komen berita tu.. berbalik kepada ceramah tu, penceramah tu ckp sbb org masih buat maksiat kerana hati kita dah terbiasa dengan amalan2 yg kita wat selama 11 bulan yg mungkin kita telah develop amalan tu sejak kecik lagi.. jadi bila time ramadhan kesan2 hitam tu ada dlm hati kita.. so walaupun setan takder, tapi setan telah berjaya mendidik hati kita untuk 'berdikari' tanpa diorg waktu bulan puasa..pokok pangkal nyer samada kita leh perbaiki n lawan didikan setan tu.. time bulan puasa ni la kita mungkin nk perbaiki hati supaya bila habis ramadhan kita dpt bina benteng agar kita tidak kembali ke sikap yg asal.. mungkin lepas ramadhan kita akan kurang mengumpat, atau dah tinggalkan langsung tabiat tu.. begitu juga dgn benda2 lain yg tak elok.. ada gak aku g kursus baru ni ustaz tu kata yg setan takde kena ikat, mmg ada dlm darah kita cuma bila time kita puasa pembuluh darah kita jadi sempit, so setan susah nak bergerak melalui darah kita sekaligus menghasut kita.. bab tu aku pun tak pasti. Itu kata ustaz tu lerr..

Apapun, bulan puasa ni aku hrp dapat membantu aku jadi insan yg lebih bek.. tadi aku dah terkantoi terngumpat artis dlm paper..seb bek aku cuti posa.. aku ni pun manusia biasa.. paper tu pun patutnya takyah dah buat ruangan hiburan waktu bulan posa ni (salahkan paper plak..hihihi)..

pagi tadi aku tak sahur, kekonon tak posa taknak bgun thou mak mertua aku sibuk kejut.. ni duk tanggung kelaparan sbb tak mkn..nk mkn malu... okla.. esok kita sambung lagi..aku nk upload gmbr tak upload2 lagi.. lupa amik kt laptop..

daaa.. selamat berbuka..

0 yang satu kepala ke tak satu kepala??: